Jumaat, 16 September 2011

Taksub
Erti taksub....fanatik tegar terhadap sesuatu perkara. Setiap individu berbeza taksubnya. ada orang taksub kepada pemimpin...ada orang taksub kepada artis...ada individu taksub kepada agama dan berbagai lagi. Namun yang pastinya impak kepada taksub ini amat hebat.
Renung sejenak, fikirkan dalam-dalam dan teliti dengan halus sekali tentang diri anda....tanya diri sendiri...adakah anada tergolong kepada manusia yang taksubkan sesuatu?
Taksub boleh membawa kepada dua keadaan....baik dan buruk.
Cuba kita teliti taksub dari segi kebaikan dahulu.
Dari segi kebaikan, taksub mendorong seseorang itu  melakukan sesuatu dengan penuh kesungguhan. Tak kira taksub terhadap apa sekalipun, orang yang terlalu taksub sangat yakin dengan perkara yang dilakukan oleh mereka. Dengan kesungguhan itu, mereka sedaya upaya ingin mencapai matlamat atau goal dan bersungguh ke arah itu. Mereka gembira dengan apa yang dilakukan.

Dari segi keburukan???
Rasanya taksub lebih banyak mendatangkan keburukan berbanding kebaikan. Taksub yang keterlaluan membuatkan manusia buta mata dan buta hati...menurut dan melakukan sesuatu secara membabi buta dan adakalanya merugikan diri mereka sendiri. Malah, adakalanya ...golongan yang terlalu taksub ini sanggup berkorban apa saja demi mencapai  atau memenuhi ketaksuban mereka. mereka adakalanya sanggup berhabis harta, tenaga dan masa. Semakin tinggi ketaksuban kita, semakin terserlah kebodohan kita.
Lihat sahaja golongan yang terlalu taksub dengan politik atau ajaran sesuatu agama..
Mereka yang taksub, tidak akan peduli dengan pandangan atau pendapat orang lain...seperti kata seorang 'blogger'...itulah sikap bodoh sombong yang sebenar...
Maka...letakkan diri kita...di manakah kita sebenarnya....yang penting...Allah memberi kita akal...akal itulah yang seharusnya kita gunakan untuk menilai sesuatu. Untuk mendapat petunjuk dalam sesuatu hal...taksublah kepada 'ketentuan Allah". Untuk meletakkan diri kita dalam sesuatu keadaan....gunakan sembahyang istikharah......tak perlu taksub......
RENUNG-RENUNGKAN...DAN SELAMAT BERAMAL...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan