Selasa, 3 Mei 2011

Disleksia

Ramai ibu bapa yang tak faham tentang DISLEKSIA.Pendedahan tentang disleksia sering disiarkan di dada2 akhbar serta banyak sekali di dalam internet. Namun, kegagalan ibu bapa meneroka rahsia disleksia ini menyebabkan mereka marah dan cepat malu apabila pihak sekolah atau pihak2 yang berkaitan memberitahu bahawa anak mereka mempunyai ciri-ciri disleksia.
Jadi, adalah tanggung jawab saya juga untuk menerangkan tentang disleksia ini...Tapi...biasalah...hanya ibu bapa yang peka  atau bahasa orang putihnya 'alert' sahaja yang akan mencari maklumat berkaitan disleksia ini.
Disleksia adalah salah satu masalah pembelajaran. Tapi budak2 disleksia mempunyai potensi untuk lebih berjaya berbanding kanak2 biasa SEKIRANYA diberi peluang serta mendapat  CARA BELAJAR YANG BETUL serta GURU YANG BETUL.
Siapa guru yang betul??? Guru yang betul ialah guru yang mendapat latihan dalam bidang ini. Guru-guru arus perdana di sekolah-sekolah hanya mampu membantu pelajar disleksia belajar tetapi tidak mampu membantu pelajar ini mengembangkan potensi mereka.
Justeru itu wahai ibu bapa YANG SAYANGKAN ANAK....tolonglah...bantulah anak-anak anda  sekiranya dikenalpasti sebagai pelajar disleksia. Jangan malu dengan keadaan anak2 anda...kasihanilah mereka.
Jadi...ini penerangan tentang disleksia...


Apa itu Disleksia? 
• Disleksia adalah sejenis masalah pembelajaran khusus yang kerap berlaku.  
• Kanak-kanak Disleksia mempunyai masalah menguasai tugasan sekolah walaupun 
mereka telah berusaha bersungguh-sungguh 
o Mempunyai keupayaan intelek yang normal  
o Telah mendapat ransangan dan pembelajaran yang mencukupi 
• Masalah asasnya adalah perbezaan cara otak berfungsi dalam menghubungkan simbol 
visual dengan bunyi       
• Mereka mungkin mengalami kesukaran  
o Membaca  
o Menulis  
o Memahami  
o Mengeja  
o Mengira 
• Dianggarkan 4 – 8 % pelajar sekolah yang bermasalah disleksia  
• Kanak-kanak lelaki lebih ramai bermasalah Disleksia berbanding perempuan.  
Apakah ciri-ciri Disleksia? 
1. Diperingkat pra sekolah mereka mungkin :  
o Lambat bertutur  
o Mengalami kesukaran sebutan atau rima  
o Sukar menulis nama sendiri  
o Payah mengenal bentuk atau warna  
o Sukar memberitahu cerita yang telah didengarinya 
2. Di alam persekolahan, kanak-kanak Disleksia mungkin :  
o Gagal menguasai tugasan sekolah seperti membaca, menulis, mengeja atau 
mengira  
o Tidak suka membaca dan mengelak dari membaca di kelas  
o Kesilapan semasa membaca huruf, perkataan atau nombor (Bacaan terbalik) :  
ƒ 15 dengan 51  
ƒ “was” menjadi “saw”  
ƒ ‘b’ dengan ‘d’‘ 
o Kurang koordinasi seperti sukar mengikat tali kasut  
o Keliru dengan konsep masa seperti ‘semalam’, ‘ hari ini’ , ‘esok’  
o Kesukaran memahami, mengingati dan mengikuti arahan  
o Selalu tersalah letak atau hilang barang atau kerja sekolah Adakah individu Disleksia mempunyai keistimewaan?  
• Antara orang ternama yang juga mengalami Disleksia termasuklah ahli politik (Lee 
Kuan Yew), pelakon (Whoopi Goldberg), artis (Leonardo da Vinci) dan saintis 
(Albert Einstein)  
• Ramai yang berdaya imaginasi tinggi, amat kreatif dan mampu berfikir dari pelbagai 
sudut / dimensi  
• Bijak dengan kemahiran tangan atau sukan. 
Masalah yang mungkin dialaminya  
• Salah sangka dan digelar sebagai malas, bodoh atau lembab  
• Pembentukan imej diri yang sihat terjejas dan mengalami rasa rendah diri  
• Jika tidak dikenalpasti dan dibantu diperingkat awal boleh menyebabkan  
o Gangguan emosi (seperti kemurungan)  
o Masalah tingkahlaku (seperti melawan, kecelaruan tingkahlaku)  
o Rendah pencapaian akademik (menyebabkan keciciran sekolah) 
Membantu anak-anak bermasalah Disleksia  
Langkah-langkah untuk membantu mereka termasuklah :  
1. Bantu kanak-kanak dan keluarga mengendali permasalahan ini dan bina keyakinan 
diri anak  
2. Rawat penyakit lain yang mungkin berkait seperti Gejala Hiperaktif dan Kurang Daya 
Tumpuan  
3. Pertingkatkan potensi pembelajaran anak melalui :  
o Terapi pertuturan  
o Latihan pendengaran dengan bantuan komputer  
o Pendekatan pelbagai deria (Menggunakan deria lain untuk membantu 
pembelajaran) 
1. Deria sentuhan (menggunakan lakaran atas kertas pasir)  
2. Deria pendengaran (menggunakan ritma atau bunyi perkataan/ huruf) 
3. Merasa pergerakan bibir 
4. Menulis huruf atau perkataan 
4. Langkah-langkah pemulihan :  
o Bantu anak menguasai maklumat secara beransur ansur  
o Pengulangan semasa mengajar (konsep ajar berlebihan)  o Gunakan video atau kaset untuk belajar 
5. Program pemulihan khusus :  
o Ada sekolah yang mempunyai program pemulihan khusus untuk Disleksia
Insyaallah, berkat prihatin kita, anak-anak kita akan menjadi insan cemerlang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan